Het huwelijk van beeldhouwer Anthony Caro en schilder Sheila Girling was „een 64-jarig gesprek over kunst“. Ondanks hun gelijkwaardige partnerschap is het werk van Girling grotendeels over het hoofd gezien. Dit weekend helpen hun zoon Paul en kleinzoon Ben daar verandering in te brengen met een uitgebreide tentoonstelling van haar kunst in Bowhouse bij St Andrews, Schotland.
De tentoonstelling bevat meer dan 90 schilderijen en collages, die Girlings meesterschap van kleur en ruimte laten zien. Curator Sophie Camu beschrijft haar als een „prachtige kunstenares“ die in staat is om emotie en vorm over te brengen door middel van gelaagde, naast elkaar geplaatste kleuren.
De artistieke invloed van het paar op elkaar
Het paar ontmoette elkaar als kunststudenten en trouwde in 1949. Terwijl Caro’s carrière floreerde, raakte Girlings kunst op de achtergrond na de geboorte van hun zonen in de jaren 1950. Het leven in de VS stelde hen bloot aan invloedrijke kunstenaars en critici, wat hun beider werk aanzienlijk beïnvloedde.
Aan het eind van de jaren 60 keerde Girling terug naar de schilderkunst en gebruikte acrylverf, aanbevolen door Kenneth Noland. In de jaren 1980 begon ze geknipt, gescheurd en geplakt canvas of papier in haar werk te verwerken, waardoor er meer geëxperimenteerd kon worden.
Bovendien was de samenwerkingsrelatie van het echtpaar duidelijk zichtbaar in Caro’s werk. Girling stelde de iconische rode kleur voor zijn sculptuur „Early One Morning“ voor en hielp bij het kiezen van de kleuren voor „Month of May“.
Ben Caro, directeur van het Anthony Caro Centre en Sheila Girling Studio, wil de onoplettendheid over de bijdragen van Girling rechtzetten. Er is een grote tentoonstelling van haar werk gepland voor de kunstbeurs Frieze in Londen in oktober.
De Bowhouse tentoonstelling biedt werken te koop aan, geprijsd tussen £3,000 (€3,564) en £30,000 (€35,643), met het doel om hun verblijfplaats voor toekomstige tentoonstellingen te achterhalen. Camu hoopt meer werk van Girling in openbare galeries te zien.
Daarnaast hopen de familie en de curator dat dit jaar een keerpunt is in de postume nalatenschap van Girling. Ze trekken parallellen met Frida Kahlo, die tijdens haar leven overschaduwd werd door haar man Diego Rivera, maar sindsdien zijn roem heeft overschaduwd.
Deze tentoonstelling en de komende evenementen zijn bedoeld om de belangrijke artistieke bijdragen van Sheila Girling eindelijk erkenning te geven en haar rechtmatige plaats in de kunstgeschiedenis in te nemen.