Alison Saar krijgt opdracht voor publiekssculptuur op Olympische Spelen 2024 in Parijs

Video Screenshot, tags: alison opdracht publieke sculptuur olympische spelen 2024 - Youtube
Video Screenshot – Youtube

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en de organisatoren van de Parijse Spelen van 2024 hebben de gerenommeerde kunstenares Alison Saar uit Los Angeles opdracht gegeven om een publieke sculptuur te maken. Dit kunstwerk is bedoeld om de erfenis van de Olympische en Paralympische Spelen te symboliseren.

Alison Saar, een beeldhouwer en mixed-media kunstenaar uit Los Angeles, Californië, toonde zich zeer vereerd dat ze voor deze prestigieuze opdracht werd gekozen. Saar hoopt dat haar beeld een ontmoetingsplaats wordt waar het publiek zich kan verbinden en de geest van vriendschap en eenheid kan vieren die met de Olympische Spelen geassocieerd wordt.

Een symbool van transformatie en eenheid

Saar’s beeld, geïnspireerd door haar persoonlijke transformatie als moeder en kunstenaar, zal op de Olympische Dag in Parijs onthuld worden. De selectie van Saar kwam voort uit een voorname lijst van Amerikaanse kunstenaars die voorstellen hadden ingediend en die indruk maakten op de adviesraad met haar toewijding aan de Olympische waarden en haar visie voor de Parijse Spelen van 2024. Dit project sluit aan bij de thema’s van Paris 2024: internationale diversiteit, gelijkheid en het bevorderen van een vreedzame samenleving die de menselijke waardigheid waardeert.

Haar werk staat bekend om de verkenning van materialiteit en de diepe connecties met de geschiedenis van kunst, religie en spiritualiteit. Haar beeldhouwwerk „Rouse“, dat deel uitmaakt van haar permanente collectie in het Smithsonian American Art Museum, illustreert haar focus op persoonlijke transformatie en identiteit. „Rouse“ ontstond tijdens een scharniermoment in Saar‘ leven toen haar dochter naar de universiteit vertrok, wat haar aanzette om na te denken over haar eigen groei en bereidheid om nieuwe artistieke gebieden te verkennen.

„Rouse“ heeft een massief gewei dat een delicate figuur in een foetushouding wiegt, wat een transformatie en het tevoorschijn komen uit een cocon symboliseert. Het verspreide gewei onder de hoofdsculptuur staat voor het verstrijken van de tijd en de reis van kindertijd naar volwassenheid.

Creatief proces en materiaalverbinding

Saar’s artistieke proces is nauw verbonden met haar materialen. Ze heeft een tactiele waardering voor verschillende materialen en transformeert ze in boeiende kunstwerken. Haar dialoog met materialen en hun inherente levensessentie voegt diepte en rijkdom toe aan haar creaties. Van ontwerp tot fabricage zal Saar toezicht houden op elk aspect van het beeld dat op Franse bodem tot stand komt.

Het beeld maakt deel uit van het Olympic Art Visions programma, een initiatief waarbij het IOC vooraanstaande kunstenaars uitnodigt om originele werken te maken die geïnspireerd zijn door atletiek en Olympische idealen. Deze werken zijn bedoeld als openbare tentoonstellingen in de gaststad van de Spelen. Saar treedt in de voetsporen van Xavier Veilhan, de Franse beeldhouwer die „The Audience“ maakte voor de Olympische Spelen van Tokio in 2020.

Het nieuwe beeldhouwwerk van Alison Saar voor de Olympische Spelen van Parijs 2024 zal naar verwachting een krachtige toevoeging zijn aan de Olympische nalatenschap en een ruimte bieden voor reflectie en viering. De onthulling is gepland op de Olympische Dag in Parijs en markeert een belangrijke bijdrage aan de traditie van het integreren van kunst en de Olympische beweging.

Alison Saar

Alison Saar is a Los Angeles, California based sculptor, mixed-media, and installation artist. Her artwork focuses on the African diaspora and black female identity and is influenced by African, (wikipedia)

Paris Organising Committee for the 2024 Olympic and Paralympic Games

The Paris Organising Committee for the 2024 Olympic and Paralympic Games is the organising committee for the 2024 Summer Olympics and the 2024 Summer Paralympics which are scheduled to be held in (wikipedia)

Schreibe einen Kommentar